RSS

Apa Sudah Jadi??

Pagi Ahad yang indah aku pergi breakfast dengan housemate aku. Aku baca paper Berita Minggu sambil pekena nasi lemak sotong dan teh tarik. Artikel yang menarik minat aku hari tu ialah Masyarakat 'relakan' mak nyah diterima. Dari artikel yang aku baca dari kajian yang dilakukan dianggarkan 10,000 - 15,000 adalah mak nyah tegar yang sememangnya berkeinginan kuat untuk bertukar jantina dan gaya hidup. Ada jugak artikel 'Guru antara ratu pondan ditahan'. Wah!! Apa kes? Macam dah berleluasa mak nyah ni, siap ada ratu pondan lagi. Apa sudah jadi?? Pernah gak aku dapat e-mel gambar-gambar mak nyah ni, ada yang sebijik cam perempuan beb. Cun pulak tu. Ada gak yang badannya sasa. Waa..., memang menakutkan. Kalau macam ni la gayanya, berhati-hatilah sesiapa yang nak cari calon bini, takut-takut terngurat nyah pulak. Nauzubillah...

Semoga diorang diberi petunjuk dan semoga insaf hendaknya, ameen...

Info dari Berita Harian, Ahad 27 Julai 2008 Rencana.

-Istilah pondan-
  • Istilah pondan (Mak nyah, bapuk, darai, ponen, banci, kedi, papak) merujuk kepada lelaki transeksual iaitu individu yang mempunyai biologi lelaki, tetapi mendakwa mempunyai naluri wanita. Golongan ini sering menggunakan istilah terperangkap dalam tubuh yang salah' atau 'wanita dilahirkan transeksual'.
  • Pakar dalam isu ini, Pensyarah Kriminologi dan Sosiologi dari Universiti Utara Malaysia (UUM) Professor Madya Dr Teh Yik Koon, berkata mak nyah secara amnya merujuk kepada lelaki transeksual, iaitu lelaki Mukhannas yang mahukan jantina berbeza daripada jantina asal.
  • Daripada persepsi Islam, jantina dibahagikan kepada empat kumpulan iaitu lelaki, perempuan, khunsa (mempunyai dua jantina) dan mukhannis atau ukhannas.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen: