RSS

Darah Manis

Sabtu lepas, aku pergi piknik dengan x-officemate aku. Piknik di air terjun Chamang, Bentong, Pahang. Sehari sebelum tu aku ada tanya Redzuan selaku moderator piknik pasal siapa yang dah confirm join. Dia bagitau, antaranya Suraya bla bla bla.. Aku terkejut. Bukan si tunang Suraya tak bagi dia pergi ke? Redzuan jawab, tunang dia bagi dengan syarat tak boleh mandi, sebab darah manis. Aku rasa mesti Suraya berjaya pujuk tunang dia. Dan mungkin sebab untuk menggembirakan tunang sendiri maka dia bagi pergi. Keizinan dengan nasihat supaya berhati-hati. Ya, siapa tak sayang tunang dan sebab keizinan tu lah Suraya dapat join piknik dengan kitorang.

Darah manis? Ya, aku pernah dengar darah manis ni banyak pantang larangnya. Aku tak berapa arif tentang pantang larang ni lebih-lebih lagi untuk sesiapa yang bakal kahwin. Ini semua adat Melayu. Apa pun mesti ada sebabnya. Maka kesempatan yang ada aku pun rujuk Mr. Wikipedia.org.

Dan barulah aku tau sebenarnya semua ni sebagai langkah keselamatan, takut-takut berlaku yang tidak elok seperti lemas. Takut lain pulak jadinya. Qada dan qadar Tuhan yang tentukan. Walaupun nak pergi bersuka ria, kita mesti beringat. Oleh yang demikian aku terasa bertanggungjawab untuk menjaga diorang (member perempuan aku). Almaklumlah diorang ramai yang dah bertunang. Sambil aku mandi air terjun bersama member-member lelaki aku, sambil tu juga aku mengawasi diorang.

Balik dari Chamang, pergi main bowling satu frame dan lepas tu baru balik rumah masing-masing. Rasa seronok sangat dapat cuti beramai-ramai dengan x-officemate aku. Syukur Alhamdulillah, semua balik dengan selamat.

Di sini aku sertakan link untuk tatapan para pembaca.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Pantang_larang_Melayu

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 komen: