RSS

Soal 'Pitih'

Dalam hidup ni, kita tidak boleh percayakan orang lain seratus peratus walaupun kita tau peribadi orang tu baik. Luaran memang nampak baik tapi dalaman susah nak jangka. Lebih-lebih lagi pasal duit. Ada orang yang terdesak mahu pinjam duit tapi bila dapat gaji, buat 'dono' je. Dah pinjam tu faham-faham je lah. Kalau sebulan dua mungkin kau faham dia memang ada masalah duit, tapi kalau dah berbulan-bulan lamanya, macamana pulak tu??

Ni soal peminjam, macamana pulak dengan rakan kutu. Main kutu nak, sampai giliran dia dapat duit, bukan main lagi, tapi bila giliran orang lain buat-buat tak faham pulak. Ni pun kes dah berbulan lamanya. Kalau macam ni gayanya memang susah nak percaya dengan orang lagi lepas ni. Kalaulah kes 'along', tak taulah apa akan jadi pada diorang ni. Untuk berfikiran positif, kita doakan saja diorang ni akan terbuka hati untuk membayar duit tu nanti.

Ni soal duit antara kita sesama manusia. Ajal maut kita tak tau bila. Antara kita dengan Dia kita boleh bertaubat tapi kalau antara kita sesama manusia kalau tak sempat bagaimana kita nak minta ampun dan settle apa yang patut?? Renung-renungkan dan selamat beramal.

Nota kakiku:
1. Dengan duit orang sanggup melakukan apa saja termasuk menipu, merompak dan meragut. Nauzubillah..
2. Berusaha 'membersihkan diri'.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 komen:

cinta juliet zainal abidin said...

hai..sapela org itu kan. eskwim satu!