RSS

#12 Teropong Jauh: Seks dan orang kita

Teropong Jauh adalah kolum khas aku yang bermula edisi ke-2 dalam akhbar Transisi terbitan Universiti Utara Malaysia (UUM) dan diterbitkan secara dwi mingguan serta dijual di sekitar Semenanjung Malaya. Tulisan di blog ini adalah siar semula tulisan itu untuk dijadikan arkib peribadi. Disebabkan kolum kecil tersebut terletak dalam bahagian Global, pastinya artikel yang ditulis akan banyak menyentuh tentang isu-isu antarabangsa. Ia kolum tentang buah fikiran dan pendapat peribadi aku mengenai apa saja yang aku rasa patut dipuji, dikritik dan dikeji tentang dunia seputar aku. Sesekali aku cuba kaitkan isu luar negara dengan isu lokal juga. Teropong jauh katakan..

DALAM masyarakat Melayu, seks adalah kata tabu. Pantang diucap dan diperkatakan secara terbuka. Dulu, saya dan juga rakan-rakan, yang lahir era 80-an, biasanya akan belajar pendidikan seks melalui rakan-rakan dan bahan bacaan, sama ada bergambar atau bertulis. Semuanya dilakukan secara cakap siang pandang-pandang dan cakap malam dengar-dengar.

Tetapi, anak muda zaman sekarang lebih bertuah kerana ada profesor 'Google' di universiti Internet yang membantu mereka memberi kuliah tentang pendidikan seks dengan lebih pantas. Cuma klik saja tetikus atau butang 'Enter', maka terpaparlah segala maklumat yang tepat, separa tepat dan tidak tepat.

Namun, dek gejolak nafsu remaja, proses pembelajaran sehala bersama profesor maya itu biasanya menyimpang. Daripada satu kata kunci saja, bertulis seks, mereka senang saja berpoya-poya ke laman-laman web porno. Sudahnya, seks digambarkan sesuatu yang lucah dan berkisar tentang persoalan syahwat atau nafsu berkelamin semata-mata.

Persoalannya, apakah wajar anak-anak muda kita dibiarkan berguru dengan profesor Google saja? Walhal, seks itu adalah sebahagian daripada fungsi anatomi tubuh manusia. Ia dicetuskan kelenjar hormon yang dirangsang secara fizikal sama ada menerusi pandangan, sentuhan dan apa saja faktor fizikal lain.

Apa yang menjadi isu di sini ialah bagaimana menjelaskan kepada anak-anak muda kita, termasuk anak kecil kita mengenai perihal mengawal kehendak seksual mereka. Pakar psikologi seperti Sigmund Freud mengaitkan aspek seksual sebagai libido, iaitu kehendak seksual berupa tenaga yang dipanggil id.

Menurutnya, id adalah struktur bawah sedar terbesar dalam jiwa atau psyche manusia, di mana ia mampu menyebabkan konflik dengan sikap seseorang individu. Justeru, sekatan melampau terhadap kehendak id jika gagal dikekang akan menyebabkan berlakunya ledakan psikologi yang mampu mengheret kepada gejala sosial dan jenayah.

Kita barangkali hairan melihat banyak kes yang dipaparkan di media mengenai serangan atau pencabulan seksual. Rata-ratanya dilakukan oleh golongan kelas bawah yang kita sedia maklum mengenai ketidakupayaan mereka mendapat akses tepat mengenai seks. Lebih menyedihkan, si pemangsa bukannya calang-calang orang melainkan individu yang sepatutnya bertanggungjawab menjaga anak dan jagaan mereka. Sesetengahnya berstatus orang-orang agama.

Kenapa ini berlaku? Dan kita, sama seperti manusia tipikal lain, biasanya akan mengecam dan melaknat mereka tujuh keturunan. Namun, pernahkah kita melihat persekitaran sosial mereka. Rumah yang mereka duduki, sesuai dan selamatkah ia untuk mereka membesar tanpa sebarang dorongan seksual melampau? Masyarakat di sekeliling bagaimana pula? Ini kerana seks bukan sekadar membabitkan kesan dan akibat, tetapi juga faktor pendorong dan pencetus.

Sudah bertimbun hujah demi hujah dikeluarkan, tetapi pelaksanaan pendidikan seks kita di mana? Ke mana pergi silibus dan garis panduan yang kononnya akan dibentang dan digubal? Seks bukan perkara baru kerana ia sudah dikaji sejak beribu-ribu tahun lamanya. Tiada sesiapa pun yang dapat menafikan fakta ini.

Kenapa perlu pedulikan kumpulan penentang yang ambil mudah dengan menghumban segala persoalan seks kepada guru-guru agama? Saya tidak mempertikaikan agama, cuma kesediaan mereka memjelaskan tentang seks kepada golongan muda kita.

Maaf cakap, ketika di sekolah dulu, tanda tanya dan misteri seks manusia yang tidak difahami saya banyak diselesaikan oleh guru-guru sains dan biologi. Namun, guru-guru agama saya, lebih suka bercakap mengenai dosa dan pahala serta mengeluarkan ucapan nakal berbaur seksual apabila masuk bab perkahwinan dan rumah tangga. Alahai.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 komen:

Anonymous said...

Mudah...
balik kezaman dahulu...
dimana television dan internet masih janggal pada kita...

ustaz.. guru agama... semua ade nafsu... lahiriahnya manusia memang bernafsu...

nak kekang bukan sesuatu yang mudah bagi kita... kerana kita sendiri suka pada benda yang nak dikekang tu...

contoh music... music tu tak elok... tapi kita minat music... ade kekangan dan larangan pun tetap kita nak dengar... tu baru sesuatu yang kita minat...

seks berkaitan dengan nafsu... setiap manusia normal perlukan seks... lelaki lebih dari wanita...

mudah untuk kita berikan kritikan... tapi perlaksanaan untuk merubah tu yang susah...

kene cakap serupa bikin baru boleh... tapi makhluk spesis macam nie sangat susah nak jumpe..

InO_LIZ_5AB3L4 said...

masalah seks itu normal bagi kita manusia karena tanpa itu mungkin dunia tak kan bergairah...tinggal kita menyikapinya bagaimana ...okey

Dr Hakimah Sallehuddin said...

tanggungjawab ibubapa makin berat. kena terangkan pada anak sampai mereka faham dengan yang sebetulnya. dah tak boleh jadi mak bapak zaman dulu2, sekarang kena lebih open minded. ilmu kena mantap nak conquer psikologi anak.

Tirta said...

scara positif seks bs berarti awal kehidupan, namun knikmatannya dp membutakan mata hati.
internet terlalu luas dan tanpa bimbingan secara idifidual humanistik merusak pikiran yg setabil menjadi labil. terutama bagi remaja.

Tuhan slalu memberi jalan terang

sorry numpang iklan blog baru di http://ekspresijiwadgseni.blogspot.com/
trimakasih