RSS

Maulidur Rasul 12 Rabiul Awal 1431H

Maulidur Rasul (dalam bahasa Arab bermaksud kelahiran Rasul) adalah hari bersejarah, iaitu hari keputeraan Nabi Muhammad. Hari ini jatuh pada hari ke-12, bulan Rabiul Awal sempena kelahiran nabi yang jatuh pada pada hari Khamis 12 Rabiul Awal, Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April 571. Baginda adalah nabi terakhir yang diutus oleh Allah SWT. Tapak kelahiran baginda pula kini mempunyai satu bangunan kecil yang dikenali sebagai Maulid Nabi.

Setiap tahun, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad SAW dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Tetapi, masih ada di antara kita tidak mengetahui atau tidak peka dengan tarikh keputeraan Rasulullah. Mudah-mudahan kita tidak tergolong orang macam tu.


Kenangan aku semasa menyambut Maulidur peringkat sekolah agama di Johor dulu ialah buat persembahan nasyid dengan rakan lelaki sekelas.

Sebelum tu, sebenarnya cikgu kelas aku buat pertandingan nasyid. Kelas aku dibahagi kepada 3 grup, terdiri 2 grup pelajar perempuan dan 1 grup pelajar lelaki iaitu grup aku. Aku memang minat lagu-lagu nasyid ni. Masa tu, ramai rakan kelas lelaki tak layan nasyid sangat. Kiranya aku sorang saja yang tau. Jadi, secara tidak langsung, aku terpaksalah jadi vokalis grup lelaki.

Dipendekkan cerita, kebetulan masa tu aku ada hafal lagu nasyid tentang 12 Rabiul Awal. Tajuk betul aku dah lupa, sebab lagu lama. Tanpa disangka, grup aku menang dan dapat hadiah karipap kantin. Suka jangan cakaplah. Memang tak sangka boleh kalahkan grup perempuan sebab ada pelajar perempuan kelas aku yang jadi wakil sekolah masuk pertandingan nasyid. Bila difikirkan balik, mungkin grup aku menang sebab lagu tu sesuai dengan majlis maulid nanti.

Pada mulanya, aku dan member-member aku tak tau pun kita orang kena buat persembahan untuk majlis sambutan maulidur Rasul di sekolah. Kelam kabut sebab aku sorang saja yang hafal lagu tu. Kertas lirik yang aku bagi kat member-member aku entah ke mana. Akibatnya, persembahan kami lebih kepada persembahan aku secara solo. Member-member kelas yang ada cuma 'miming' saja sebab diorang tak hafal. Bila teringat, aku tetiba rasa nak cari balik lagu nasyid entah apa nama tu.

Selamat menyambut Maulidur Rasul aku ucapkan kepada semua umat Islam. Mari banyakkan selawat ke atas baginda Rasulullah SAW.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

1 komen:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

selawat dan salam ke atas junjungan besar kita